iPhone 5 kan gi deg stor telefonregning

iPhone 5

iPhone 5 sluker mobildatatrafikk – selv med Wifi på!

Oppdatert: 07.10.13

Nå viser det seg at den nye iOS 7 også sluker batteri. Les hvordan fikse problemet her.

Jeg oppdaget i går at min nye iPhone 5 har forbrukt uforklarlige mengder med mobildatatrafikk. På 6 dager har iPhone 5 forbrukt 576 MB med mobildata – til vanlig så bruker jeg tilsammen 500-800 MB i løpet av en måned. Så jeg hoppet i stolen kan du tro.

Og deretter begynte jeg å Google fenomenet og fant ut av at jeg ikke var alene om dette. Deretter hoppet jeg på twitter og tvitret:

Etter dette har jeg blitt intervjuet av Digi.no om saken og den har vært en av de mest leste sakene der i dag. Temaet er tydligvis interessant for både de som har iPhone 5, de som lurer på om de skal kjøpe en og av de som har lyst på et argument for hvorfor man ikke skal kjøpe iPhone 5.

Hvordan bli kvitt dette?

iPhone 5

Innstillinger>;Generelt>;Mobilnett

Ja – si det er det jammen ikke lett å si. Feilen ligger nok hos Apple og det går nok en stund før dette er løst. Det som jeg gjorde er at jeg har at jeg har, inntil problemet fikses, skrudd av mobildata og skrudd av 3G. Om jeg trenger å hente epost, eller gjøre ett eller annet på farten som krever datatrafikk går det litt tregere enn vanlig, men det får jobben gjort. Glemmer du å skru av igjen datatrafikk så ryker heller ikke megabytene på som de ville har gjort med 3G på.

Hva ville det ha kostet?

Et enkelt regnestykke:

576MB / 6 * 31 = 2 976 MB

Dette er tilnærmet 1,9 GB over hva som er inkludert i mitt abonnement hos Telenor. En MB ekstra koster 5.- og kunne ha gitt en kostnad på 9500.- om det ikke er for at Telenor har satt et øvre tak på ekstra mobildatabruk på 399.-. Dette er uansett sure penger å måtte betale.

Hva kan Telenor gjøre?

Jeg skulle ønske at Telenor var litt mykere i sin tilnærming. Jeg spør @telenor_service om de kan gi oss som «lider» under dette en GB eller to til avhjelping. Men nei – det ønsker de ikke. Dette hadde bare vært en super sak for de å profilere seg på. «Selskapet som er på forbrukerens side.» Og hva koster nå noen GB da?

Litt ergelig egentlig, en mobil kjøpt av Telenor, som ikke virker som den skal, og hvem får regningen? Du og jeg.

Jeg spiller ballen over til @henriettehoyer – og spør henne; kan dere gjøre noe Henriette? Svar gjerne i kommentarfeltet :-)

Har du problemer med din iPhone 5 og mobildata så vil jeg gjerne høre fra deg i kommentarfeltet!

, , ,

82 responser til iPhone 5 kan gi deg stor telefonregning

  1. Henriette Høyer 10.10.2012 den 17:32 #

    Telenor har ikke hatt kjennskap til dette, men etter diskusjonene på nett vi igangsatt testing for å få fastslått hva som gjelder her. Vi har også meldt inn til Apple bekymringen fra kunder i Norge. Vi kommer tilbake så fort vi har fått gjennomført testene, dette vil ta litt tid.

  2. Christopher Krogstad 10.10.2012 den 17:45 #

    Hei.
    Jeg har samme problem med en Iphone 4S med iOS 6.
    har lastet ned 834MB siden 22.09.12 og til dags dato.
    Er hovedsakelig koblet til Wifi både på jobb og hjemme.
    Bruker tlf hovedsakelig til mail, FB, og litt surfing på nyheter.

    Men har merket at etter oppdatering så får jeg koblet til WiFi hjemme men den får ikke lastet ned noe via wifi, den kobler seg fint opp men etter det får jeg ikke lastet ned noe, på jobb fungerte det både før og etter oppdatering.

  3. Andreas Gossner 10.10.2012 den 18:22 #

    Hei Morten,

    Fenomenet du tar opp er forhåpentligvis forbigående – inntil det blir løst er jeg enig at i at Telenor (i dette tilfellet) ikke burde avfeid det med svaret du beskriver.

    Blir spent å følge med videre, spesielt da jeg ennå ikke har mottatt min i5 ennå (leveres fra apple.com om 2-3 uker…)

    Kanskje Telenor snur? Kanskje de burde gjort noe morsomt ut av denne saken? :-)

  4. Morten Øgård 14.10.2012 den 09:52 #

    Kjedelig at slike ting skjer, men jeg er uenig i at Telenor skal ‘ta regningen’. Dette er jo et problem som har dukket opp etter kjøp av iPhone5, så Apple bør jo ta støyten.

  5. Vegar 14.10.2012 den 11:54 #

    Samme problem for meg som har Netcom, men har ikke fått spurt dem om råd enda – denne siden var første Google treffet ;-)

    Men for en som brukte totalt 6gb på sin 3GS over en to års tid, er det jo et lite sjokk å plutselig bruke 800mb på fire dager. Det rare er at det ser ut til at det går mer trafikk ut av telefonen enn inn.

  6. Øystein H 15.10.2012 den 10:37 #

    Forstår ikke hvorfor du har tatt av 3G. 3G er ikke annet enn en bærer av tale og data (på linje med 2G som er «gammel» GSM). Det er knappen for Mobildata som betyr om telefonen skal få lov å benytte GSM/3G som datakanal (tilgang mot Internet). Tar du av 3G i tillegg vil ikke telefonen koble seg opp mot 3G for tale, men alltid benytte GSM (2G). Dette betyr dårligere dekning og talekvalitet i byer.

  7. Morten P Røvik 15.10.2012 den 13:42 #

    Nå mener jeg ikke Morten, at Telenor skal ta regningen her. Jeg har kun pekt på at de kan, ved å spille en aktiv part, få lov til å bli «helter» i sosiale media. Jeg tror de vil tjene på en slik innstilling. Og hva koster noen GB i selvkost da? :-)

  8. Morten P Røvik 15.10.2012 den 13:47 #

    Min heteste teori Vegar, er at dette har sammenheng med operatøroppsettet. Apple har pushet ut et oppdatert operatøroppsett til alle Verison kunder. Oppsettet skal visstnok rette dataforbruksproblemet. Om du får svar fra Netcom så tips gjerne om dette i kommentarfeltet. Du vil hjelpe andre som Googler det samme som deg :-)

  9. Morten P Røvik 15.10.2012 den 13:52 #

    Hei Øystein, grunnen til at jeg har skrudd av 3G er fordi skulle jeg glemme å skru av mobildata igjen så er det ved sneglehastighet «datalekkasjen» skjer. Mao så blir det mindre forbruk av MB om jeg er sløv. Jeg har kjørt dette uten 3G siden saken ble publisert og ikke opplevde noen tale- eller dekningsproblemer så langt.

  10. Vegar 16.10.2012 den 10:33 #

    Fikk veldig god service av Netcom (via twitter). Dessverre hadde de ingen løsning på lur, og ikke hadde de mulighet til å se hvor trafikken var gått hen (dessverre – eller heldigvis – alt etter som…)

  11. Vegar 16.10.2012 den 10:36 #

    Kan legge til at slik det ser ut av fakturaspesifikasjonen, var den meste av trafikken i løpet av én natt hvor jeg sov og telefonen stod i laderen.

  12. Martin 16.10.2012 den 18:26 #

    Denne diskusjonen har vært oppe omtrent en gang iåret siden iOS 2.0 (Da det ble mulig å innstallere 3djeparts apper)

    Gjenopprett telefonen uten å legge tilbake sikkerhetskopi. (Gjenopprett som ny telefon) Så legger du tilbake innholdet på den app for app, setter opp e-post kontoer osv. på nytt.

    Tipper det løser saken

  13. Morten P Røvik 16.10.2012 den 21:43 #

    Hei Martin,

    Min iPhone er satt opp fra bunnen av… Så din ide/løsning holder nok ikke vann her :)

  14. Fredrik 18.10.2012 den 12:55 #

    Har en iPhone 4S och har också haft problemet med massiv datatrafik över natten, närmare ca 1GB, trots att jag i utgångpunkt ska vara tillkopplat det trådlösa nätverket hemma. Vaknade upp till en förbruk på 3200 kr över natten. Varit i dialog med Telenor om detta, och de är lite förstående. Samtidigt så kan jag ju förstå Telenor här, de har ju inte ansvar för mitt förbruk. Har haft 200 mb i månaden från jobbet, och har aldrig varit i närheten av att nå detta fram till nu. Allt detta har hänt efter installation av iOS6. Frustrerande.

    Frågan är: kommer Apple att gå ut och göra något åt detta, eller får man bara bita i det sura äpplet och gå vidare?

  15. Morten P Røvik 18.10.2012 den 14:13 #

    Hei Fredrik, jeg tror at Apple vil rette dette i en oppdatering av operatøroppsettet. Det har de gjort for Verison i USA. Vi må nok bare smøre oss med tålmodighet.

  16. Cato 01.11.2012 den 13:24 #

    Hei Morten,

    Hvordan går det med datatrafikken på din iphone5? Er det problemer eller har det kommet en løsning?

  17. Morten P Røvik 02.11.2012 den 09:04 #

    Hei Cato,

    I mitt tilfelle kan det se ut som et «oppstartsproblem». Jeg satt opp min iPhone 5 helt fra bunnen av og det er da en masse data som skal synkroniseres fra eksterne kilder. Min teori er at iPhone 5 og kanskje også iOS6 har en svakhet som gjør at systemapper og installerte apper forsetter å bruke mobiltbredbånd når det legges i standby – selv om den er koblet til Wifi.

    Uansett så har forbruket stabilisert og normalisert seg.

    Jeg vil anbefale alle nye iPhone 5 brukere å kjøpe og installere DataMan appen. Der kan du sette opp varslinger ved f.eks. 10%, 30%, 50% osv forbruk av din kvote.

  18. tore 09.11.2012 den 18:37 #

    Kjøper en telefon som ikke funker så er det ikkje teleselskapet sitt problem.
    Er vell ikkje første gangen en Appel telefon starter og laste ned/opp data av seg selv.
    Og Tele selskap skal gi dere GB gratis er no helt uhørt… For no dei dele ut til andre og da. Nei kjøp telefon som fungerer. Men når valge er Appel og det er liksom ikkje noe nyhet at dette har skjedd før så for en heller leve med det da..

  19. Lars Uppheim 12.11.2012 den 08:22 #

    Hei! Jeg har samme problem med Iphone 5 hos Tele2. Etter å ha brukt 630MB (600MB kvote) på få dager skrudde jeg av 3G og mobildata. Når ny periode med ny kvote begynte for noen dager siden testet jeg med 3G/mobildata på igjen. Brukte 430MB på kort tid.
    Morten; hvor lang tid tok det før trafikken stabiliserte seg hos deg? Gjorde du noe spesielt for å få dette til å stabilisere seg?
    mvh Lars Uppheim

  20. Morten P Røvik 12.11.2012 den 08:32 #

    Hei Lars,

    Det tok ca. 3 uker før det stabiliserte seg for meg. Om min teori om dette er en bug i iOS som leder til at datanedlasting som skulle kun skulle kunne foregå over Wifi, fortsetter over 3G i stand-by modus, så vil det kanskje være en ide holde mobilen på. Dvs. f.eks sette på en vekkerklokkeapp som holder mobilen på og nekter å la den gå i stand-by. Dette vil kanskje tvinge den til å bruke wifi?

    Anbefaler også å installere DataMan appen nevnt i kommentarene. Der kan du sette opp varslinger ved f.eks. 10%, 30%, 50% osv forbruk av din kvote.

    Kom gjerne tilbake hit og fortell hvordan det gikk for deg. Dette er en av mest besøkte postene på bloggen og det er en stor interesse for dette.

  21. Pål 12.11.2012 den 15:09 #

    Her er flere med utfordringer med høyt mobilt databruk:
    http://www.guardian.co.uk/technology/2012/oct/17/iphone-5-iphone

    Noen som vet om 6.0.1 har rettet dette?

  22. Morten P Røvik 12.11.2012 den 18:09 #

    Hei Pål,
    Jeg vet ikke om iOS 6.0.1 fikser dette. For min del så roet databruken seg før den ble lansert.

  23. David 16.11.2012 den 13:01 #

    Jeg sliter også med samme problemet. Gjenopprettet telefonen til fabrikkinnstillinger, slo av wifi og gikk inn på bruk. Da kunne jeg se at telefonen både sendte og mottok datatrafikk kontinuerlig.

    Har vært i kontakt med Lefdal butikk, lefdal kundeservice, Netcom, infografikk og Appel. Ingen kunne hjelpe, og ingen hadde hørt om problemet heller. Merkelig synes jeg!!! Sistnevnte (Apple) var ikke interessert i å hjelpe heller ettersom jeg hadde kjøpt telefonen på Lefdal. Ble regelrett avvist.

  24. Morten P Røvik 16.11.2012 den 13:28 #

    Hei David,

    Jeg tror dessverre at dette er en «alle toer sine hender» situasjon. Ingen vil innrømme at feil har inntruffet, og forsøker å ignorere bort problemet. Og regningen er det du og jeg som må betale.

    Hører flere sier at oppdatering til iOS 6.0.1 skal avhjelpe situasjonen. Har du installert den?

  25. David 16.11.2012 den 22:04 #

    Har oppdatert til iOS 6.0.1 ja. Håper det dukker opp en løsning på problemet snart, for dette tar jo bort all glede ved ett ellers strålende produkt…

  26. Steinar F. 18.11.2012 den 13:28 #

    Det er iCloud som gjør at databruken i iPhone 5 løper løpsk og dermed reduserer batterilevetiden betraktelig.

    Løsningen er å gå til «Innstillinger», «iCloud» og deretter velge «Slett konto». Velg så «Slett» og «Behold på iPhone».

    Vær oppmerksom på at det ikke holder å skru av hver enkelt av valgalternativene i iCloud, feks kontakter, kalender etc.

    Du sletter ikke selve kontoen når man trykker på «Slett konto». Du kan når som helst gå inn på samme meny og skrive inn passordet for at iCloud aktiveres igjen. Dette er kun en midlertidig deaktivering til Apple løser problemet.

    I tillegg kan en også gå inn på «Innstillinger», «Generelt», «mobilnett», for deretter skru av bruken av mobildata for iTunes, FaceTime, Passbook og Leseliste.

    Hvis en nå sjekker bruk av data («Innstillinger», «Generelt», «Bruk» og «Mobilbruk») ser man at databruken er normal. Telefonen sender og mottar data som tidligere. Kommer an på hvilke apper som kobles til feks Mail.

  27. Andreas Kristiansen 18.11.2012 den 20:54 #

    Hei. Jeg har samme problemet som blir omtalt i denne samtalen, jeg har prøvd alt som har blitt anbefalt her, men ingenting har endret det høye forbruket. Jeg kjøpte min Iphone 5 for 3 uker siden, og har snart brukt opp min kvote på 1600 mb.

  28. Sturle H 18.12.2012 den 08:05 #

    Har IOS 6.1 beta 3 installert på iPhone 5 og forleden dag var jeg også offer for et hemningsløst dataforbruk. Trafikken ut var ca fire ganger større enn inn og jeg mistenker, som Steinar F, at det er iCloud som er synderen. Har derfor deaktivert det meste av iCloud og håper på det beste.
    Er jo typisk Apple å benekte alt og la kundene sitte igjen med problemene, og regningen :-/

  29. AK 02.01.2013 den 22:20 #

    Jeg har virkelig ikke peiling på iphone, så dere får ha meg unnskyldt om en del av det jeg sier har svært opplagte svar/ikke gir noen mening. jeg har nettopp fått en iphone 5 til jul. I frykt for stor regning pga databruk har jeg gjort som diskutert over: slettet icloud, skrudd av 3g og mobildata og fjernet «netcom» som APN på mobildata/mobilnett.

    Etter å ha gjort dette vil ikke telefonen min koble seg til wifi.
    Hva er det jeg gjør feil?
    Wifi er på og jeg har praktisk talt ikke rørt noe annet som helst enn det som er nevnt over, da jeg nettopp har tatt tlf. i bruk.

    Takk for evt. hjelp.

    Mvh,
    lost

  30. Morten P Røvik 03.01.2013 den 13:41 #

    Hei «Lost»

    Jeg vil anta at du har slettet noen instillinger som dermed skaper problemer. Om du går inn på: Instillinger/Generelt/Mobilnett/Mobildata og tapper på «Nullstill innstillinger» så gjenopprettes etterhvert mobildatainnstillingene dine og du skal få tilgang på Wifi igjen. Om du så går til Instillinger/Generelt/Mobilnett og skrur av Mobildata så går det ikke mer trafikk på det mobile nettet i det hele tatt.

    Om dette ikke virker er det nødvendig med en sikkerhetskopiering og sletting av innhold og reinstallering av OS og kjøre tilbake kopi som er veien frem…

    Lykke til!

  31. Henrik 16.01.2013 den 18:09 #

    Håper dette fikses i nærmeste fremtid…

  32. Kjell 20.01.2013 den 19:56 #

    Heisann. Jeg har problemer med at telefonen detter ut av wifi da den sover. Når jeg trykker på knappen, er den på 3G og det går noen sekunder før den kobler seg opp på wifi igjen. Betyr det at den er på 3G hele tiden da den ikke blir brukt? F.eks hele natten? Hadde samme problemet med iPaden. Da nullstille jeg nettverkinnstillinger og problemet ble borte. Dette har ikke fungert med med iPhone 5. Noen forslag?

  33. Morten P Røvik 20.01.2013 den 20:18 #

    Hei Kjell,
    Alt som har med denne problematikken er forbundet med usikkerhet. Det eneste som er sikkert er at iPhone 5 har et problem med mobildataforbruk. Det eneste som kan sikre deg mot store regninger er å følge med på dataforbruket og stenge det av om du bruker for mye i forhold ditt abbo.

    Anbefaler appen DataMan som kan varsle deg når du nærmer deg din grense.

    For meg forsvant problemet av seg selv over tid (ca 1 mnd). Så det er håp for andre også :)

  34. Anders 26.01.2013 den 09:51 #

    Jeg er ganske fersk iPhone-eier. Hatt iPhone 5 i drøyt to uker. Har overvåket databruk ganske kontinuerlig. Har vært forsiktig og hatt mobildata og 3G avslått mer enn på. Men i løpet av natta har noe skjedd, mens disse har stått på… Databruk økt fra litt over 200 Mb til 900 i løpet av svært kort tid.

    Hadde noen andre problemer i går før dette skjedde og lurer på om det kan være noen sammenheng.

    Først skulle jeg synce med iTunes for første gang. Via wifi. Fikk da en feilmelding om at datamaskina ikke var autorisert. Trykte på ‘autoriser denne enheten’, og fikk så beskjed om at den allerede var autorisert… Syncingen så ut til å gå greit, men etterpå låste plutselig telefonen seg. Dvs. Ingen reaksjon på henholdsvis home-knapp og låse-knapp.

    Måtte restarte telefonen ved å holde inne home-knappen og låse-knappen samtidig. Etterpå hadde jeg mistet alle apper og måtte laste ned på nytt. Kan hende jeg gjorde det uten å være på trådløst, men var kun fire apper. Kan dette være grunnen? Jeg synes det er helt merkelig…

  35. Frode 03.03.2013 den 02:49 #

    Fikk min iPhone 4 i dag og ser at jeg har samme problem som er beskrevet her. Feilen ligger nok i operativsystemet og ikke i hvilken telefon en har.
    Har brukt 15 MB data kun på noen timer og telefonen har ikke vært ute av huset hvor jeg har Wifi. Vi har to Ipoder til ungene som fungerer fint, men det ser ut for at iPhonen kobler seg av Wifi og bruker gsm/3g selv om det er dekning på Wifi.
    Har nå gjort som foreslått her og koblet ut både ett og hitt så får vi tro de fikser det.

  36. Nora 07.03.2013 den 20:22 #

    Jeg har iphone 4 og har hatt akkurat samme problemet i februar og mars.. I februar brukte telefonen min over 6000 MB på under en måned, og når jeg gikk inn for å sjekke onecall siden min i dag fikk jeg se at telefonen har brukt 3500 MB på 7 dager.. Bare i går brukte den 800 MB på en dag. Selvom jeg er koblet opp på Wi-fi både hjemme og på jobb, sluker den MB som bare det. Jeg kjøpte telefonen hos netcom for en stund tilbake siden så jeg dro dit i dag for å høre om det var noe de kunne gjøre. I netcom butikken rådet de meg til å gjenopprette hele telefonen på itunes og hvis ikke det funket så skulle jeg sende den inn til apple og få en helt ny telefon på garantien. De sa det mest sannsynlig var en feil med senderen på telefonen. Nå skal jeg prøve å gjenopprette den og håper da at problemet løser seg.. Tenkte jeg også skulle ringe inn til apple kundeservice og kreve at de betaler telefonregningene mine for februar og mars, for de regningene er veldig veldig høye.. I stad når jeg skrudde av all mobildata og wi-fi, så sto det fortsatt på spesifikasjonen min på onecall siden at jeg hadde brukt over 200 mb på den tiden hvor alt var avslått.. Jeg aner ikke hva som skjer, men det er ingen regninger jeg har særlig lyst til å betale hvertfall..

  37. Kristin 18.03.2013 den 18:46 #

    Jeg har også det samme problemet, men med en ny Doro 740! Så takk til Frode – at han tipser om at problemet ligger i operativsystemet ikke i hvilken telefon man har.

  38. Morten P Røvik 18.03.2013 den 20:49 #

    Hei Kristin,

    Nå tror jeg kanskje du blander sammen ting her :) Operativsystemet er den grunnleggende programvaren som ligger i bunnen på av alle datamaskiner og mobiltelefoner.
    I dette tilfellet har du er en Doro mobil med Doro operativsystem og vi har iPhone med iOS. Tror nok dette er en smule tilfeldig at både Doro og iPhone sliter med det samme.
    Tror kanskje det du mener er operatørinstillinger?

  39. Anonym 04.04.2013 den 12:02 #

    Fikk også en regning jeg ikke hadde forventet, da jeg hadde brukt 3000mb over mine 1000mb mnd, på bare 4 dager. Bruker hverken spotify eller spiller spill. Dessuten har vi WiFi hjemme som alltid står på. Da stod det bare 100,0Mb flere ganger til dagen, ikke vet jeg hva det kan være. Ringte Onecall, men det virket ikke som de kunne gjøre noe med det. Sinnsykt frustrerende.

  40. Morten P Røvik 04.04.2013 den 13:02 #

    Skjønner godt at du blir frustrert…

  41. Min første iphone 04.04.2013 den 15:01 #

    Hei

    Betyr dette at det ikke er fikset enda?
    Fikk i dag min aller første Iphone og gruer meg jo til å ta den i bruk nå. Dette er Iphone 5 og har ikke hatt noen av de andre tidligere.

    Andre tips til en ny bruker?

  42. Morten P Røvik 05.04.2013 den 08:13 #

    Nei – tydeligvis er det ikke fikset. Jeg har en stadig strøm av besøkende til denne siden og de sier alle det samme: dette fortsetter…

  43. Kjell R Grinden 05.04.2013 den 08:18 #

    Dette er et stort problem, men tror at det allikevel bare gjelder et fåtall telefoner. Har hatt min en god stund nå, men har aldri opplevd dette problemet. Har derimot hatt noen andre.

  44. cecilie 06.05.2013 den 08:47 #

    Uff da, nettopp bestilt meg iphone 5. var dumt det da kanskje!!

  45. Morten P Røvik 06.05.2013 den 08:54 #

    Vel Cecilie, iPhone 5 er en flott telefon :) Om du holder øye med dataforbruket den første tiden og skrur av mobildataforbruk om du ser unormalt forbruk så ordner dette seg :)

  46. cecilie 06.05.2013 den 09:00 #

    Jeg har aldri vært fan av iPhone, men etter noen år som «misliker», har jeg blitt nysgjerrig på den og bestemt meg for å gi den en sjanse :) Håper jeg slipper dette problemet, men skal følge ditt råd og være oppmerksom, så får vi se :)

    Jeg kjøpte den med abonnement, men det har kanskje ikke noe å si?

  47. Morten P Røvik 06.05.2013 den 09:06 #

    Nei – det har ingenting å si. Dvs at med alle moderne smarttelefoner så følger et relativt høyt dataforbruk i utgangspunktet. Og så lenge du ikke har kjøpt et abbo som ikke har et svært lavt mobildataforbruk (500MB eller mindre) bør du være på den sikre siden.

    Lykke til med iPhone!

  48. norunn 16.05.2013 den 08:21 #

    Har skrudd av alt jeg kan finne som minner om datatrafikk fra min iPhone5, og bruker den bare som telefon (samtaler og SMS). Betaler alikevel 25,- i måneden for «datatrafikk». Skjønner etter å ha lest kommentarene her at det er telefonen som er problemet og ikke mine manglende kunnskaper om «smartelefoner». Tipper det hadde blitt ramaskrik om nettbanken lekket penger på samme vis!

  49. Morten P Røvik 16.05.2013 den 08:39 #

    Hehe, tror du har rett om ramaskrik her Norunn!

  50. Anonym 02.08.2013 den 12:44 #

    Nå har jeg også fått problemer med et enormt forbruk på kort tid. På 1.5 dager er det brukt ca 1500 Mb samtidig som jeg har vært i trådløst nett og har hatt dataroaming av, men nå tror jeg vi har funnet ut hvorfor dette skjedde med meg. Jeg prøvde å sende en e-post med et stort vedlegg fra telefonen min, og denne e-posten hadde «hengt seg opp». E-posten ble forsøkt lastet og lastet mange ganger uten at den gikk igjennom, og den stoppet ikke før jeg nå slettet den. Denne har nå stått å lastet og lastet i 12 dager, og brukt mengder med datatrafikk. Ihvertfall bra jeg har et abonnement med masse tilgjengelig datatrafikk. Tips: sjekk at det ikke ligger e-poster å sviver i utboksen!

  51. Anonym 02.08.2013 den 12:45 #

    Glemte å skrive at dette gjelder en iPhone 5.

  52. Morten P Røvik 02.08.2013 den 14:09 #

    Godt tips å sjekke utboksen ja!

  53. Anonym 27.09.2013 den 14:46 #

    Iphone 5 skrur av wi-fi etter en god stund når den ligger i dvale. Derfor opplever mange at den bruker mye data. Har sjekket regningen, og data har blitt lastet ned på ca samme tidspunkt hver gang. Ofte midt på natta, da er tlf lite i bruk. Så husk og avslutte programmene.

  54. Morten 29.12.2013 den 21:53 #

    Min datters Iphone 4 fikk et stort dataforbruk etter at vi oppgraderte til IOS 7. Problemet her er at hun har kontant kort og det er svært dyrt pr. MB. Bruker opp kontant beløpet på et blunk.
    Hun har ikke epost, chat, Facebook, twitter osv. Hun bruker den til å ringe med, sende SMS/MMS, ta bilder og spill. Derfor trenger hun bare kontantkort, 100 kroner har vært nok i mange mnd. som idag brukes i løpet av 5 dager.
    Det som bekymrer meg her er at absolutt alt av automatiske oppdateringer er slått av innkludert bruk av mobildata til oppdateringer. Det eneste som står på er mobildata og 3G under menyen generelt/mobilnett. Allikavel bruker den datatrafikk. Spesielt kl 00:00:00

  55. Morten P Røvik 30.12.2013 den 08:15 #

    Hei Morten,

    Denne mystiske databruken til iPhone er fortsatt et mysterium. Men om du ønsker å fikse dette for din datter så kan du jo skru av mobildata fullstendig? Slik jeg leser din kommentar bruker hun ikke noe behov for mobildata? Kanskje med unntak av iMessage og Facetime om dette er noe hun bruker?

    I den grad det er noe trøst så virker det som om problemet løser seg over tid. Mobildatabruken går ned til et mer normalt nivå og holder seg der etter den første «fråtsingen».

  56. anonym 06.01.2014 den 00:45 #

    Hei!
    Jeg har tele2 og der må mobildata og roaming være på for å sende mms. Hva gjør jeg da? Slitsomt å slå av og på data hver gang en mms skal sendes?

  57. Morten P Røvik 06.01.2014 den 08:58 #

    Hei!
    Skjønner at du synes det er plagsomt å skru av og på mobildata for å sende MMS. Om det er slik at du har hatt telefonen en stund så kan det være at dette har fikset seg over tid. Du kan teste dette med å skru på mobildata over natten og sjekke forbruket morgenen etter på Tele2.no eller under Innstillinger>Mobilnett på mobilen. Om du velger siste mulighet må du Nullstille statistikk for du skrur på mobildata. Det gjør du nederst på Innstillinger>Mobilnett. Om forbruket synes å være rimelig så kan du skru på mobildata permanent, om ikke så får du ta tiden til hjelp.

    Lykke til!

  58. Morten 06.01.2014 den 18:47 #

    Hei igjen,

    Kan jo ikke drive å slå av og på hele tiden. Før eller side vil hun glemme det og da ryker hele beløpet på kontantkortet.»
    Kan det være virus? Eller er det et apple problem? Og hva skjer om jeg tilbakestiller telefonen til fabrikk innstillinger, begynner den å fråtse MB igjen? Hva skjer da med operatørlåsen?

    Jeg tror jeg må kontakte Apple en gang jeg får tid, inntil da får hun klare seg med en «vanlig telefon»

    Hilsen en oppgitt pappa…

  59. Morten P Røvik 06.01.2014 den 21:32 #

    Hei Morten,

    Nå er jeg litt usikker, men er det du som har postet som Anonym om mobildata og mms?
    I så fall: jeg finner det lite sannsynlig at dette er virus. Min teori er at dette skyldes en bug i Apples sin iOS kode som leder til at selv om iPhone er knyttet til Wifi så kobler mobilen seg til mobildata nettverket og bruker dette til å synkronisere telefonen.

    Min sønn hadde samme problemet og vi løste dette ved å gi han et Komplett S abonnement til 99.- med 100MB inkludert. Det gikk noen dager og så stabiliserte mobildatabruken seg.

    Det er greit for deg å vite at alle iPhoner (med og uten bug) bruker ganske mye datatrafikk i utgangspunktet. Dette er ikke lenger en bare en mobiltelefon, men en liten datamaskin som kan knyttes til internett. Det er ganske mange fordeler med dette; som backup av bilder til iCloud mm.

    Det er selvsagt opp til deg hvordan du vil løse dette. Vi løste det med et abbo med data inkludert.

    Lykke til!

  60. Petter 15.01.2014 den 16:59 #

    Samme problem her. Hadde 600MB grense på nettbruk. Det ble overforbruk så jeg utvidet til 1000MB i November. Nytt overforbuk og jeg utvidet til 5000M for Desember. Når regningen kom viste den forbruk på 5400MB. 3600MB av disse var ikke registrert i tlf engang som forbruk. 1600MB rant ut på 1,5t. Nå i Januar var det nytt sjokk. Har brukt 5000MB på 14dg med kun WiFi slått på. 3700MB rant ut midt på natten på under 2,5t uten at mobilnettet er slått på. Det startet når jeg byttet til Onecall. Har derfor kontaktet Onecall flere ganger uten noe respons derfra.

  61. Elise 23.01.2014 den 14:50 #

    Ser at mange av innleggene angående iphone 5 er fra 2012. Vi har nå i januar 2014 opplevd problemet med «løpsk» mobildatatrafikk og overskridelse av inkluderte MB i abbonnementet med påfølgende større regning. Fremdeles var dette nytt for telenor da vi ringte kundeservise! Er det utvikling i saken?

  62. Morten P Røvik 24.01.2014 den 08:20 #

    Hei Elise,
    Min opplevelse er at kundeservice hos Telenor ikke er spesielt gode på bevare historikk og til å dele relevant informasjon internt. Jeg tror også at Telenor «vender det dårlige øret» til denne saken. Tror de tenker at dette egentlig er et Apple problem. Så der sitter vi forbrukere midt mellom eplet og propellen…

  63. Thomas Ekeberg-Andersen 21.02.2014 den 09:54 #

    Hei Morten

    Har du noen erfaringer med at dette løser seg etter oppdatering til iOS 7?
    Min kone opplever nettopp nå voldsomt forbruk av mobildata med sin iPhone 4 med iOS 6. Jeg derimot med iPhone 5S og iOS 7 opplever ikke noe unormalt stort mobildataforbruk.

  64. Morten P Røvik 21.02.2014 den 10:14 #

    Hei Thomas,
    Nei – jeg har ingen erfaringer som skulle tilsi at iOS7 oppførerer seg «penere». Min teori er at dette er relatert til synkronisering med iCloud og andre skytjenester og skjer fordi iPhonen ikke bruker (av en eller annen årsak) WiFi til denne jobben, men 3G/4G.

  65. Petter 21.02.2014 den 12:33 #

    Over 5 gigs forbruk på en uke. Sletting av icloud som Steiner F beskriver løste problemet her

  66. Morten P Røvik 21.02.2014 den 15:43 #

    Hei Petter,
    Dette bekrefter min teori om iCloud som en av «synderne». Takk for tilbakemelding!

  67. Daniel 02.03.2014 den 20:28 #

    Kjøpte meg ny iPhone 5s for mindre enn 1 uke siden med smart basis.
    Det følger det med 3gb data…
    Det forrige jeg hadde var iPhone 4s med Telenor abonnement med 6gb.

    Jeg klarte ikke bruke opp 3000mb av de 6000mbene jeg hadde hos Telenor på 1 måned og hadde på 3G på i minst 12 timer hver dag. mens med det jeg har nå så går 2000 gb opp på 1 uke…
    Og det selv med at jeg kun har på 3G og ikke 4G…
    iPhone 5s suger til seg mobildata som bare det og jeg kunne enkelt brukt opp 20gb med data trafikk med 5s på tiden jeg brukte å bruke 3000mb mobildata på 4s…
    Dette er ikke bra og jeg kommer mest sannsynlig å slite med dette..
    Skal snakke med Netcom imorgen om dette grunnet at det virkelig ikke kam suge til seg så mye mobildata som det, det gjør nå…

  68. Morten P Røvik 03.03.2014 den 08:42 #

    Lykke til med praten med Netcom Daniel!

  69. Morten 16.03.2014 den 13:38 #

    Måtte bare krype til korset å skaffe et abb. med inkl. datamengde. Kontant kort fungerer ikke med Iphone. Snakket både med Netcom og Apple uten resultat. Det er håpløst for sluttbrukere å løse slike saker så de fleste gir opp. Det er kanskje ikke så mange pengene det er snakk om med mere prinsipp. Resultatet er at det fyker mer og mer datamengde ut i eteren uten grunn.

  70. Mathias 27.03.2014 den 14:51 #

    Hos meg har TV2 sumo appen har brukt 2GB mobildata under OL, selv med Wifi dekning.
    Hvis du lurer på hvilken app eller tjeneste som sluker data, kan du gå til:

    Innstillinger – Mobilnett

    Scroll ned og du ser hvor mye hver enkelt app og tjeneste har brukt siden forrige nullstilling. Du kan også slå av mobilnett for spesifikk app…. TV2 Sumo f.eks (anbefales)

  71. Terese 04.05.2014 den 20:42 #

    Hei! Jeg har hatt samme problemer med min iphone 5. Det meste av datatrafikk går kl 00:00, 04:04 og 07:00, når jeg altså er i min dypeste søvn. Noe som er litt merkelig er at problemet oppstod da jeg skaffet meg talkmore abonnement. Jeg hadde onecall (og iPhone 5) i noen mnd uten at regningene oversteg fast månedsbeløp, mens med talkmore er regningene skyhøye. Disse to abonnementene er identiske, sett bort ifra at det ene er fra Telenor og det andre er fra Netcom. Jeg bruker også mest wifi, og jeg har skrudd av alt av push-varsler, stedtjenester og datatrafikk på programmer jeg ikke bruker. Rett og slett mystisk.

  72. Morten P Røvik 05.05.2014 den 08:25 #

    Hei Terese,

    Helt enig at det hele er mystisk. Jeg skulle ønske det kunne komme frem noe som gjør at det står klart hva problemet egentlig er. Slik det er nå er det innhyllet i en uklar tåke…

  73. kjuviken 15.05.2014 den 13:18 #

    Jeg har lignende utfordringer her, med over 17 GB datatrafikk hittil i mai totalt for en iphone 5 og en ipad. Det jeg ikke helt finner ut av, er at tellerene på mobildataforbruk ikke stemmer overens med Telenor sine tall, iphone+ipad-tellere er ikke i nærheten av mobildataforbruket som er registrert på abonnementet. Er dette et kjent problem? Noen her som har sammenlignet tallene i i-enheten med tallene i Telenor-appen over litt tid?

  74. Morten P Røvik 15.05.2014 den 13:23 #

    Hei, såvidt meg bekjent er det en kjent problemstilling at iOS datateller og operatørens teller ikke matcher opp uvisst av hvilken grunn…
    Noen andre som har innspill på dette?

  75. B 19.07.2014 den 22:28 #

    Hei

    Ser og at mitt onecall abb har data trafikk 100 mb om gangen . Kundeservice påstod det var streaming som viste i bolker a 100mb. Problemet er bare at enkelte tider trekkes 100mb nøyaktig og bare det…… Mistenker en eller annen app/funksjon på iphone5 syncer / bruker 100mb hver gang?

    B

  76. Stine 11.09.2014 den 09:51 #

    Hei! Jeg hadde dette problemet i går og tenkte å legge ved det jeg fikk ut av å chatte med onecall. Sånn at det kanskje hjelper flere. Hos meg ble det trukket 1000MB på under 12 timer, så jeg ble veldig overrasket.

    Meg
    Hei! Jeg fikk melding av onecall i går om at jeg snart hadde brukt om mine data og bestilte dermed dobling (ca kl 7 på morgenen. Når kl var 18 fikk jeg en ny melding om at disse nye 1000 var brukt opp og når jeg gikk inn på min side så jeg at abonnementet hadde oversteget med nesten 500kr. Dette har aldri skjedd før og jeg har ikke endret mitt mobilbruk. Hva kan ha skjedd?

    Adrian
    Bruker du f.eks facebook på telefonen din?

    Meg
    ja, har alltid gjort det uten at dette har skjedd

    Adrian
    Da kan det ha kommet av denne oppdateringen f.eks: http://www.dinside.n…29929/bruker-du-facebook-appen
    – Her ble jeg spurt om telefonnr, adresse og fødselsdag.

    Adrian
    Tusen takk. Jeg ser at det ble brukt store mengder i går rundt klokken 6-7 og rundt klokken 14:00 f.eks.

Det kan være greit å lese denne for å få innsyn i hva dataen din kan gå til, for vi får dessverre ikke innsyn i hva dataen til våre kunder brukes til: http://www.dinside.n…43/hva-faar-jeg-for-n-gigabyte

    Meg
    på min autoplay står det ingenting, bare –
    det skjønner jeg. mellom 6-7 brukte jeg ikke telefonen. og kl 14 så jeg vanlig gjennom facebook og vg på nett. Men jeg har alltid gjort det og lurer på om det kan være en feil på min telefon, da den var til reperasjon og jeg fikk en ny enhet.
    Skal jeg sette autoplay til off?

    Adrian
    Okei, da er det nok en annen applikasjon som bruker av dataen. Om du vet at du ikke har streamet musikk eller video på telefonen ville jeg ha fabrikkinnstillt telefonen og reinnstallert appene. Autoplay bør du ha på «Off» så lenge du er på mobildata.

    Meg
    det er et alternativ å ha wifi only. Er det fortsatt bedre med off?
    for å fabrikkinstille telefonen, bør jeg sikkerhetskopiere den først? vet du hvordan dette gjøres?

    Adrian
    Ja, det skal jeg finne en guide til deg for! Er dette en iphone?

    Meg
    ja, iphone 5 om det spiller noen rolle:) Tusen takk!

    Adrian
    Fint, da kan du følge denne guiden, der får du også hjelp til sikkerhetskopiering: http://support.apple…com/kb/ht1414?viewlocale=no_NO

  77. Erik 11.09.2014 den 12:26 #

    Opplever at min datters iphone 5 stadig blir tappet for datatrafikk hos onecal l(100mb hver gang). Etter å ha googlet problemet, samt å ha lest masse erfaringer hos andre mistenker jeg sterkt at problemet skyldes icloud.
    Nå er icloud slettet fra telefonen , og jeg følger nøye med på fortsettelsen.
    Apple oppfører seg arrogant etter å ha snakket med dem, og sier at produktene deres ikke har noen problemer overhodet, og at dette problemet er ukjent for dem.
    Vel, dette er det absolutt siste apple produktet kjøpt hos denne familien. Heretter blir det android!!

  78. Petter 11.09.2014 den 13:41 #

    Kommenterte tidliger at problemet ble løst ved sletting av icloud. Nå 6 mnd senere var det plutselig 5,3 giga forbruk over natta uten bruk og med WiFi på.

  79. kjuviken 11.09.2014 den 14:16 #

    Jeg fant ut av årsaken til problemet med min iPhone 5 som jeg beskrev tidligere i denne tråden: Synderen var Dropbox. Jeg vet ikke hvorfor den gjør det (Dropbox på mobil skal vel ikke laste ned og synke alt mulig, den bare henter det du trenger når du klikker på en fil) men den dro altså astronomiske mengder datatrafikk både nattestid uten annen aktivitet på telefonen, og på dagtid mens telefonen var i bruk. Dette utgjorde opptil flere GB i døgnet, og datagrensen på 15 GB ble nådd på et blunk. Har siden deaktivert mobildata for Dropbox og hatt normal datatrafikk i månedene siden dette.

  80. Roy Helge 13.09.2014 den 07:45 #

    Takk for denne siden. Min datters iphone 4 har gjort dette siden februar 2014 nå. Bolker på 100Mb som blir lastet ned i tide og utide. Skal forsøke å finne ut av hva det er som trekker så mye datatraffikk, men det er nok ikke så enkelt.

  81. Petter 13.09.2014 den 17:33 #

    At det er bolker på 100mb har kun med at det blir registrert max 100 pr linje hos operatøren. Min datter fikk f.eks registrert 27 linjer a 100 mb i løpet av ca 25 min. Bruken er ikke registrert i tlf heller så det hjelper ikke å sjekke i loggen. All normal bruk er registrert der, men ikke dette. Det hjelper ikke å bytte operatør heller siden det er et Apple problem.

Trackbacks/Pingbacks

  1. iOS 7 sluker batteri! Slik fikser du problemet! - 07.10.2013

    […] jeg oppdaget at min iPhone 5 slukte masse strøm etter iOS 7 oppdateringen. Ifjor oppdaget jeg at iPhone 5 plutselige fikk et stort mobildataforbruk og skrevet om det. Tipsene jeg fant om strømforbruk har jeg samlet og du finner du under her. Du […]

Legg igjen en kommentar

Design og hosting: Senson AS