iPhone 5 kan gi deg stor telefonregning

iPhone 5
iPhone 5 sluker mobildatatrafikk – selv med Wifi på!

Oppdatert: 07.10.13

Nå viser det seg at den nye iOS 7 også sluker batteri. Les hvordan fikse problemet her.

Jeg oppdaget i går at min nye iPhone 5 har forbrukt uforklarlige mengder med mobildatatrafikk. På 6 dager har iPhone 5 forbrukt 576 MB med mobildata – til vanlig så bruker jeg tilsammen 500-800 MB i løpet av en måned. Så jeg hoppet i stolen kan du tro.

Og deretter begynte jeg å Google fenomenet og fant ut av at jeg ikke var alene om dette. Deretter hoppet jeg på twitter og tvitret:


Etter dette har jeg blitt intervjuet av Digi.no om saken og den har vært en av de mest leste sakene der i dag. Temaet er tydligvis interessant for både de som har iPhone 5, de som lurer på om de skal kjøpe en og av de som har lyst på et argument for hvorfor man ikke skal kjøpe iPhone 5.

Hvordan bli kvitt dette?

iPhone 5
Innstillinger>;Generelt>;Mobilnett

Ja – si det er det jammen ikke lett å si. Feilen ligger nok hos Apple og det går nok en stund før dette er løst. Det som jeg gjorde er at jeg har at jeg har, inntil problemet fikses, skrudd av mobildata og skrudd av 3G. Om jeg trenger å hente epost, eller gjøre ett eller annet på farten som krever datatrafikk går det litt tregere enn vanlig, men det får jobben gjort. Glemmer du å skru av igjen datatrafikk så ryker heller ikke megabytene på som de ville har gjort med 3G på.

Hva ville det ha kostet?

Et enkelt regnestykke:

576MB / 6 * 31 = 2 976 MB

Dette er tilnærmet 1,9 GB over hva som er inkludert i mitt abonnement hos Telenor. En MB ekstra koster 5.- og kunne ha gitt en kostnad på 9500.- om det ikke er for at Telenor har satt et øvre tak på ekstra mobildatabruk på 399.-. Dette er uansett sure penger å måtte betale.

Hva kan Telenor gjøre?

Jeg skulle ønske at Telenor var litt mykere i sin tilnærming. Jeg spør @telenor_service om de kan gi oss som «lider» under dette en GB eller to til avhjelping. Men nei – det ønsker de ikke. Dette hadde bare vært en super sak for de å profilere seg på. «Selskapet som er på forbrukerens side.» Og hva koster nå noen GB da?

Litt ergelig egentlig, en mobil kjøpt av Telenor, som ikke virker som den skal, og hvem får regningen? Du og jeg.

Jeg spiller ballen over til @henriettehoyer – og spør henne; kan dere gjøre noe Henriette? Svar gjerne i kommentarfeltet :-)

Har du problemer med din iPhone 5 og mobildata så vil jeg gjerne høre fra deg i kommentarfeltet!

Skroll til toppen